Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Wat gebruiken jullie tegenwoordig?
#1
Hoewel Mandriva afgelopen jaar toch wel weer een goede release heeft gedaan geloof ik niet dat nog veel mensen het gebruiken. Het heeft immers gewoon te lang geduurd voor er weer eens iets was.

Ik ben daarom wel benieuwd waar jullie tegenwoordig mee werken. Nog steeds een Linux distro? Terug naar Windows? Mac? Iets heel anders?

Ikzelf ben tot vorig jaar altijd Linux blijven draaien maar ben overgestapt naar OpenSUSE omdat Mandriva gewoonweg al een hele tijd geen serieuze release had gedaan. In 2015 kreeg ik van m'n werk een Macbook. Die gebruikte ik een heel klein beetje privé waardoor ik mijn eigen laptop met OpenSUSE minder ging gebruiken. Vorig jaar heb ik m'n baan opgezegd en ben in de detachering gaan werken. Kreeg er geen laptop bij en miste de Macbook eigenlijk wel dus heb er zelf maar een gekocht. Voor mij dus op de desktop op dit moment geen Linux meer.

Professioneel gezien want ik ben nog wel veen met Linux bezig want ik ben nog steeds Linux systeembeheerder. Smile
Reply
#2
Ik gebruik nog steeds Linux op mijn desktop pc. Mageia, sinds jaren. Ben er ook aktief bij het qa-team.

Heb sinds 2010 een MacBook Air. Voor op de couch. Is nog steeds prima.

Thuis hebben we: een Linux desktop, een iMac (Birgit), twee MacBook Airs, een Linux laptop, een Android tablet, een Windows tablet, een e-reader (Linux?), een Synology NAS (Linux) - ben ik iets vergeten? Tuurlijk, een media player bij de TV (met Linux), een dumb phone (ik) en een Windows phone (Birgit).
Reply
#3
Ah, dus nog steeds wel een beetje Mandriva, of is Mageia ondertussen heel ver van Mandriva verwijderd? Ik meen me te herinneren dat je er in eerste instantie niet zoveel van wilde weten? Beetje als met PCLinuxOS?

Zijn een hoop machientjes nog. Hoewel, als ik alles ga optellen... zowel ik als m'n vriendin hebben een Android smartphone en een Android tablet (de mijne ligt ergens met een lege accu in een lade). Ik heb een Macbook en zij een Windows-laptop waar ik Linux naast heb gezet zodat ze niet steeds 10 minuten op updates enzo hoeft te wachten als ze even iets wil opzoeken. Dan heb ik mijn oude laptop nog met OpenSuse maar die pak ik eigenlijk alleen als ik iets wil uitproberen met Linux.

Verder een Raspberry-Pi met Kodi aan de TV en een MSI-Wind met CentOS 6 in de meterkast als fileservertje en een VM met CentOS 7 bij Tilaa als web- en mailserver (daarop draait dit forum o.a. Wink).
Reply
#4
Sinds ik mijn eigen bedrijfje ben gestart draai ik op mijn desktop windows, moet wel, want al mijn klanten draaien op windows en steeds overschakelen is in mijn situatie niet erg handig. Daarbij draait mijn facturatie pakket ook alleen op windows.....
Op mijn werk laptop draai ik windows en linux, en vrijwel al mijn klanten draaien op CentOS servers met win desktops Big Grin
Reply
#5
(04-11-2017, 08:08 AM)highking Wrote: Ah, dus nog steeds wel een beetje Mandriva, of is Mageia ondertussen heel ver van Mandriva verwijderd? Ik meen me te herinneren dat je er in eerste instantie niet zoveel van wilde weten? Beetje als met PCLinuxOS?

Ja, ik was negatief erover dat er 3 forks waren: OpenMandriva, Mageia en die russische Rosa. Uiteindelijk bleek dat Mageia de meeste packagers en dev'ers had. Het is er nog steeds zoals MDV, met alle voor- en nadelen, het MCC werkt maar voor de helft, geen aktieve ontwikkeling,
ze willen te veel, maar hebben te wenig manpower etc. Om eerlijk te zijn, ik ben niet zeker hoe lang ze kunnen zo doorgaan.

Ik ben trouwens nog twee apparaten vergeten: router/modem (linux), satelliet receiver/decoder (linux). Wat in de wasmachine zit weet ik niet. Big Grin
Reply
#6
Haha, oh nou ik ben onze e-readers ook vergeten, en wat er in de KPN-Experiabox zit weet ik niet (alleen dat ik blij ben dat we vanaf december geen KPN meer hebben).

Heb je de nieuwe Mandriva ook al geprobeerd? Ik vond 'm eigenlijk best goed. Gezien OpenSuse op de laptop van m'n vriendin niet zo best werkt denk ik dat ik die daar eens op ga zetten. Dan zal ze wellicht vaker naar Linux booten. Smile
Reply
#7
Ja zo lus ik er nog wel een paar ..... Dodgy Op mijn samsung TV draait ook een Linux variant en alle telefoons op Android, mn router heeft ook een Linux OS Big Grin
Mijn flappie draait op Mint , wellicht moet je dat eens proberen, werkt echt lekker makkelijk Blush
Reply
#8
Music 
Nee, geen Mandriva tests gedaan. Maar draai al in tijdje verschillende distros in virtualbox. Kan geen screenshot als attachment toevoegen, hier in het forum.
edit: oh het lukt, alleen geen preview.

Michel: een MSI-wind heb je? Hoe oud? Welke specs.

En Gerard is nu een WinBrother Tongue


   
Reply
#9
Wink 
(04-11-2017, 01:10 PM)kris Wrote: En Gerard is nu een WinBrother Tongue

Big Grin Big Grin Big Grin
Valt wel mee hoor Kris, mijn eigen server draait ook nog steeds op Linux en dat blijft ook zo. Verder hebben alle klanten op eentje na 1 of meerdere Linux servers draaien. Helaas ben ik niet in de rijke positie dat ik windows klanten kan weigeren Wink
Op mijn flappie Mint (een Debian variant) ben er tevreden over, het doet wat het moet doen.
Dit is Mint met de Cinnamon desktop:
[Image: cinnamon.png]
Reply
#10
(04-11-2017, 01:10 PM)kris Wrote: Michel: een MSI-wind heb je? Hoe oud? Welke specs.

Jaartje of 3 á 4 oud denk ik ondertussen. 


Code:
[root@meterkast ~]# cat /proc/cpuinfo | grep 'model name\|MHz'
model name : AMD E-450 APU with Radeon(tm) HD Graphics
cpu MHz : 1646.416
model name : AMD E-450 APU with Radeon(tm) HD Graphics
cpu MHz : 1646.416

[root@meterkast ~]# free -m
             total       used       free     shared    buffers     cached
Mem:          3560       3338        221          0        163       2889
-/+ buffers/cache:        284       3275
Swap:         2047          0       2047

[root@meterkast ~]# df -h
Filesystem            Size  Used Avail Use% Mounted on
/dev/sda2             9.8G  5.4G  4.4G  56% /
tmpfs                 1.8G     0  1.8G   0% /dev/shm
/dev/sda1              93M   46M   43M  52% /boot
/dev/sda5             282G  190G   78G  71% /home
/dev/sdb1             298G  163G  136G  55% /mnt/public
https://highking.stackstorage.com/remote.php/webdav/
                      908G  222G  686G  25% /mnt/stack

De disk aan /mnt/public is een oude laptopschijf in een usb-bracket en bevat data beschikbaar voor iedereen binnen ons thuisnetwerk. Wink
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)