Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
OpenMandriva Lx 4.0
#1
https://www.distrowatch.com/?newsid=10587

Iemand 'm al geprobeerd? Is nog maar een half jaar uit.  Big Grin
Reply
#2
He he, eindelijk gelukt om in te loggen na bijna 2 jaar. (Welcome back, Kareltje. You last visited: 12-13-2017) Big Grin

Heb de nieuwe telg net binnengehaald en straks even op dvd branden. Dan spelen en verkennen.
Daarna laptop geheel leeghalen en alles opnieuw installeren, kan dan eindelijk weer voluit gaan.

Laatste Mandriva was al 3 jaar verlopen, dus geen updates meer en dat geldt hetzelfde voor Mint.
Bij de laatste heb ik helemaal mijn bedenkingen: KDE wordt niet meer standaard meegeleverd.
Dus eerst dat k**te Gnome installeren en daarna KDE erbij. Daarna Gnome eraf zien te gooien.

Maar mooi projekt voor de donkere dagen met Kerst. En dan eigenlijk weer een schone laptop.

Fijne feestdagen voor allen.
Reply
#3
Kareltje! Big Grin
Jij ook fijne dagen, hoewel de kerst ondertussen weer achter ons ligt. Wink

Ik was op distrowatch aan 't neuzen omdat ik binnenkort weer Linux op de desktop ga draaien, na 5 jaar MacOS. Thuis heb ik nog steeds een Mac waar ik prima mee overweg kan maar in de overstap naar een andere werkgever lever ik m'n Macbook in en komt er een Windows laptop (waar uiteraard heel snel Linux op komt). Dus was even aan 't orienteren op een fijne distro.
Ik vind KDE toch nog steeds wel 't fijnst, dus een distro die standaard met KDE komt vind ik wel wat. Maar of dat Mandriva nog is... we gaan 't meemaken. Ik wil 't straks iig wel even proberen. Smile
Reply
#4
Ondertussen zelfs weer een beta van 4.1. MDV ljikt weer aardig actief!
http://distrowatch.org/?newsid=10793
Reply
#5
Eh, ik ben even aan het stoeien met een oudere versie van Openmandriva uit 2014. Ik heb een oude Packard Bell gekregen met een kapotte windows erop. Daar een mandriva van 2015 erop gedaan, maar dat ging niet, want te weinig intern geheugen, 1 gig, moest minimaal 1,5 gig zijn. Maar het ziet er nog uit als nieuw, de laptop bedoel ik. Handig voor onderweg, lekker klein & licht. 10 inch-schermpje en meer aansluitingen dan op mijn eigen Acer.
Live draaien gaat nog, maar met heeeuuuul veel geduld. Dus maar een nog oudere versie erop, krijg zelfs geen updates meer.
Maar de bedoeling is ook niet ermee het Internet op te gaan.

Ondertussen de eigen laptop bijna geleegd ( 2,5 tb. verhuizen met de hand!) en m.i.v. vrijdag a.s. kan, als alles meezit, een nieuwe install beginnen sinds 6 jaar geleden(!) Ik draai nu Mint en O.M. en die worden beide NIET meer onderhouden, maar het draait nog steeds goed.
Bij Mint zijn ze zo stom geweest om geen KDE meer erop te doen, dus zoeken we het nu bij Mageia, da's ook een soort Mandriva. Ik vind het altijd wel handig om een dubbel-installatie te doen, is de een kapot, kan je gelijk door met de ander als het moet.
Is de afgelopen 6 jaar prima bevallen. Ik ben alleen niet meer zo kapot van dat installeren. Ergens wel jammer, maar dat kwam een beetje door het sluiten van het McNl-forum. Ik kan niks meer terugvinden van alle handige trucjes.
Reply
#6
Inmiddels Mageia, Openmandriva (2x) en Tails gedownload om te proberen.
Een OpenMandrivaLx.4.0-plasma.x86_64.iso via usb gedraaid, dat ging niet zo lekker. Traag, veel crashes, het configuratiecentrum crashte met de mededeling, dat je het als root moest draaien, heel logisch dus, maar niet heus. Dus in een shell als root mandrake-real gestart en dat deed het toen wel. Maar een rare omweg natuurlijk. Daarna maar Mageia op dezelfde manier gedraaid en dat liep stukken beter. Dat wordt dus de 2e keus/installatie. Ik vind alleen de disk-programma's van OMA en Mageia niet sterk. Die zien de schijf van een usb-installatie niet. Dus ik zou dan een Mint moeten binnen halen, op usb zetten, daarmee de schijven indelen en dan OMA en Mageia installeren.
Toen nog eens verder gesnuffeld en OpenMandrivaLx.4.1-alpha.20191109.8082-plasma.x86_64 binnengehaald.
4.1 staat nu op usb en gaan we nu uitproberen.

Tussendoor even een vraagje: wat is een .znver1 voor een iso? Is dat een zgn rolling iso? Dus 1 keer installeren en daarna alleen maar updaten? Ik zie op distrowatch geen end-of-live meer ingevuld staan?
OMA 2013 liep in 2014-08 af en alle distro's daarna staat niets meer ingevuld. http://distrowatch.org/table.php?distrib...enmandriva
Hetzelfde bij Mageia: http://distrowatch.org/table.php?distribution=mageia :
op 2019-11 liep M6 af en daarna niks meer. Zou wel een mooie zaak zijn, maarrrr, ik zal wel weer iets over het hoofd zien.

Wel heb ik geconstateerd, dat superkaramba nergens is te vinden. Op die website staat een mooie knop "downloaden", maar er gebeurt niets.
Wel op https://sourceforge.net/projects/netdrag...b&download= de tar.gz gevonden, dus gaan we dat maar eens proberen.
Ik heb ook gezien, dat ik afscheid moet nemen van AMOR schermvermaak, waarmee ik altijd het poesje Neko op mijn scherm had lopen. Het alternatief, dat er pinguïns op de schermen lopen laat zich wel installeren, draait ook, maar je ziet niks. Ook YAWP is niet meer bij. Na enig zoekwerk toch nog iets (heel ouds) gevonden: https://store.kde.org/content/show.php/y...tent=94106
Op deze pagina staat ook, waar je het progr. kunt binnenhalen. Maar die link doet het niet meer. Cry
Dus dan maar in het systeem snuffelen voor het originele programma en dat maar kopiëren. Zo zie je maar, dat even een nieuwe distro installeren geen sinecure is. Het overhevelen is nu gebeurd, alleen nog Superkaramba en YAWP veiligstellen en dan gaat het gebeuren. Big Grin

En dan nu "heet van de naald"  https://forum.openmandriva.org/t/new-rol...lable/3360 OMA LX-2!
OpenMandrivaLx.4.2-snapshot-plasma.znver1

Wordt vervolgd.
Reply
#7
Het vervolg:
Verrassing! Ik ben "om". Geen OMa meer. Om een lang verhaal kort te houden:
4.0 constant crashen, 2 uur (!) updaten en dan afbreken met een l*l-opmerking, iets met missing java 12 en 13 en dan niets updaten. En gelijk erna vastlopen. Alles opnieuw, java 12 en 13 deselecteren en dan ging het wel goed. Maar liep niet lekker. Dolphin 2 of 3 keer openen, crashen en deed daarna niets meer. Compleet afsluiten en weer opnieuw beginnen.
4.1: zelfde verhaal en sommige -simpele- progjes startten nog niet eens. (Kpat).
4.2: liep "stroef" 1,5 gig aan updates binnenhalen en dan niets meer.
Firefox was ineens vervangen door Falkon, wegwezen. Geen zin in weer het wiel uit te vinden.
Ook de 2 noodzakelijke programma's (zie boven) nergens aanwezig. Root-menu-keuze in Dolphin: niet aanwezig.
Mint moest steeds voor wijzigingen aan de schijf zorgen. Alle installaties van OMa hadden daar problemen mee, Alleen 4.0 ging wel goed. Kortom: finish OMa. Sorry. Ze doen hun best, ongetwijfeld, maar het loopt steeds fout. Ook werd steeds gewaarschuwd op het forum, dat je vooral weg moest blijven bij de 4.1 en 4.2, dat waren feitelijk test-versies, niet voor gebruikers als wij. (kuch) Ook zag ik pas later op het forum, dat je eerst de nodige verbouwingen moest doen.
https://forum.openmandriva.org/t/lx4-1-r...-sync/3296 Dat dan weer wel.
Nog nooit zoveel patience gespeeld als de afgelopen dagen, kreeg er 4-kante ogen van.

Toevallig Manjaro tegen het lijf gelopen. Ook KDE met Plasma-zooi en loopt echt rete-strak. 1Gig updates en een half uurtje verder is het klaar en kunnen we beginnen. De menu-root-optie in Dolphin zit standaard ingebouwd! (OMa kent die niet eens). Wel weer heel veel instellingen en een soort van OMa-config centrum, maar dat stelt niets voor. Alles zit verspreid over diverse menu's en wordt door KDE bestuurd. Daar ben ik dus niet kapot van, maar ik laat voorlopig nog Manjaro staan, ging in 1 keer goed. Wel rare dingen tegengekomen, maar daar wen je aan. Updates moet je w-woord intoetsen: het ww van de gebruiker en niet van root, bv. En meer van dat soort dingen. Nu alleen nog dat groen weg zien te halen, ben nu eenmaal >15 jaar gewend aan blauw. Rolling distro, dus alleen nog maar updaten.
Alle distro's worden netjes meegenomen in het startmenu, ook dat doet Manjaro prima. Het ziet er alleen niet zo mooi uit, maar dat is van minder belang. Tenslotte kijk je er eigenlijk nooit naar.

Indien gewenst wil ik nog een uitgebreid test verslag maken. Vooralsnog ben ik in 17 uur testen geen gekke dingen tegen gekomen. Zo niet, dan ga ik over 1 week verder met installeren van Mageia, die er ook bij gaat komen. Ook hier wordt verslag van uitgebracht.

Voor dit forum is er dus niets aan de hand, de "M" staat niet alleen voor Mandriva (of Mint), maar nu ook voor Manjaro. Nu alleen nog Mageia erbij en dan is het compleet. Kan allemaal, past allemaal. Big Grin
Wordt vervolgd...
Reply
#8
Ik heb een oud pc'tje gekregen waarmee ik eens wat kan gaan knutselen. Ik had al een paar jaar alleen nog maar laptops in huis, waaronder een werk-laptop en een macbook. Beide niet echt geschikt om met MDV te gaan rommelen.

OpenMandriva Lx 4.0 gedownload, dat is nou eenmaal de laatste 'stabiele' release. Live booten gaat prima, ziet er niet onaardig uit. De installer ziet er ook goed en volwassen uit. Mooi! Smile

En toen de reboot... ding boot niet:
[Image: 1587293513.jpg]

Even kijken, jaaaa hoor:
[Image: 1587293910.jpg]

Niet te geloven... wat een achterlijke fout! Dat geeft weinig vertrouwen.
De fstab met de hand gefikst. Daarna gewoon booten (ietwat traag, maar dat kan aan de harddisk in deze pc liggen).

Browser is 'Falkon'. Ik had er nog nooit van gehoord maar lijkt prima te doen waar 'ie voor gemaakt is. Deze post is erin geschreven.
Eerst maar eens alle updates binnen trekken, dan weer verder.
Reply
#9
Sjongejonge, de eerste update faalt ook gewoon meteen op dependency issues. Lekker doorgetest jonguh's!
Dependency issues nu hopelijk met het handje opgelost (een pakket met rpm -e --nodeps verwijderd). Update lijkt nu door te lopen. 1709 pakketten dus waarschijnlijk wordt zo'n beetje de hele distro geupdatet.

MDV is kennelijk van urpmi afgestapt en gebruikt nu dnf.
Reply
#10
Nouja, na de dependency issues lijkt het na de update wel een aardige desktop. Alles lijkt prima te werken.
We gaan er gewoon eens mee spelen. Smile

Edit:
Juist! Het is dus 4.1 geworden na de update! Een korte zoektocht leert mij dat OpenMandriva deze in februari gereleased heeft. Zijn ook gewoon iso's van, maar die staan niet op ftp.nluug.nl (waar ik de 4.0 iso vandaan had). Dus waarschijnlijk had direct 4.1 installeren me wat kopzorgen gescheeld.

Iso's zijn hier aangekondigd:
https://www.openmandriva.org/en/6/openma...d-omlx-4-1
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)